#1 Mit tegyek, ha a gyerek nem akar iskolába járni, vagy nem teljesen lelkes a tanulással kapcsolatban?
Egyszerű trükk a könnyed motivációhoz
Mi, szerető szülők mindannyian azon vagyunk, hogy a gyermek barátjaként, szeretettel végigvigyük őt az iskolai oktatás dzsungelén és végül boldog felnőtté váljon, aki élvezi a foglalkozását, jól szituált, és soha nem sanyargatják anyagi kihívások.
Ebben az erőfeszítésünkben néha úgy érezzük, nem kontrolláljuk őt eléggé, máskor pedig, hogy valószínűleg túlzásokba estünk és elvesztettük az együttműködését.
Több, mint 14 éves oktatásban szerzett tapasztalattal a hátam mögött, gyakorló anyaként nemcsak online oktató anyagaimat szeretném felajánlani, hogy ezt a terhet leszedjem az olvasómról, hanem néhány egyszerű alapelvet is, melyek segítik, hogy a gyermek iskolás évei alatt végig kitartson, megtalálja, hogy mi motiválja őt igazán, és elérje az álom hivatást, bármi is legyen az a számára.
Szeretettel ajánlom fel ezt az ingyenes segítséget az összes szerető szülőnek! 🙂
Mondhatnánk, hogy a gyerekek különbözőek,
két testvér között is a habitus különbség és a képességek eltérése is hatalmas lehet! Ez így van – látszólag! De engedd meg, hogy annyira személyes és őszinte legyek most, mintha egy kávéházban beszélgetnénk a nehézségeidről. Mutatok neked egy személyes példát gyermek koromból:
A Balatonnál nyaraltunk, 5 éves forma lehettem talán. A szüleim eldöntötték, hogy betesznek a vízbe, akkor is ha bármilyen reakciót mutatok, mert érthetetlen volt számukra a hisztim. Meg akarták mutatni nekem, hogy nem lesz semmi bajom ettől, és hogy a fürdőzés nagyon kellemes élmény. Én pedig teljes erőből üvöltöttem, visítottam, és próbáltam magam úgy összehúzni, hogy a lábujjam se érjen a víztükörhöz.
Olyan két nap múlva Frici bácsinak, a szomszéd pecásnak elege lett a műsorból, meg hát ugye a környéken nem is haraptak túl jól a halak… A víz jól vezeti a hangot… Szóval elbeszélgetett velem őszintén, kíváncsian, hogy mik a gondolataim, mi a baj. Egészen addig variálta a kérdést, amíg felvidultam, és előbukkant az igazi ok.
Amikor előkerül az igazi OK, a gyermek MINDIG FELVIDUL.
És az ok a következő volt: rajzfilmben láttam, hogy amikor egy állat elpusztul, a hátára fekszik és mind a 4 lába égnek áll. Megéreztem a balatoni hínárt a talpam alatt, és az volt a gondolatom, hogy egy csomó döglött béka van egymás mellé téve szép sorba a mélyben, és én azokon taposok. Mi van, ha az egyik magához tér és megharap? Frici bácsi biztosított engem arról, hogy holnapra kifogja az összes békát. Többé nem volt velem probléma.
A megmagyarázhatatlan viselkedés mögött a leggyakrabban az húzódik meg, hogy vagy az egyik, vagy a másik oldal nagyon nem ért valamit. A legjobb, ha nem feltételezzük, hogy mi történik, hanem érdeklődünk! Őszintén.
A gyermek szemében a világ
olyasmi, mint egy hatalmas kirakós játék, amiben még csak nagyon kevés elem ismert. Bizonyos filozófiai irányzatok úgy tartják, hogy fokozatosan érik be az emberi értelem. Én egyszerűen azt tapasztalom, hogy ki kell tölteni számukra az űrt, és amikor magyarázunk, felvenni az ő nézőpontjukat, mindig figyelembe véve, hogy milyen mozaikokra van pont most szükségük a megértéshez.
Frici bácsi trükkje a megnyugtatásra, szintén nagyszerű olyan esetekben, amikor a gyerek nem hajlandó megfigyelni, pl. valamilyen képzelt veszély miatt. Egyszerűen odaillő módon lezárod az egészet, hogy a gyerek megnyugodjon, és egyáltalán lehessen vele beszélni. Ugyanis másképp nem kapod meg a figyelmét. És ha nem éred el, hogy érdeklődve figyeljen, nincs fejlődés vagy oktatás.
Azt is elérhetjük, hogy gyermekünk hajlandó legyen tartósan figyelni, még ha a kötelező oktatásról is van szó! Hogyan? Nagyon egyszerű!
Már egészen kis korban, iskola előtt érdemes megkérdezni tőle, hogy mi szeretne majd lenni. Leggyakrabban űrhajós, mozdonyvezető, királykisasszony, szuperman, ilyesmik. Erre már lehet építeni: szerinted egy űrhajósnak kell tanulnia számolni? Igen! Oké, akkor azt tanulni fogod. És írni? Stb., stb. Megbeszélheted vele, hogy milyen tárgy mire jó, hogy kapcsolódik az elképzeléséhez, hogy ő mi lesz, ha nagy lesz.
Nyilván végül Farkas Bercin kívül nem sokan lettek űrhajósok, de nem baj az, ha a szakmát illetően idővel változnak a célok. A lényeg, hogy legyen cél. Lássa, hova megy a tanulással, hogyan lesz ez később jó neki. Ezért fontos, hogy minél több szakmát megismerjen, melyek közül választani lehet, amik iránt lelkesedhet.
Ez lesz az a hajtóerő, ami minden nehézségen keresztül viszi. Lehetséges, hogy mielőtt sikerül ezt elérni, tisztáznunk kell a gyermekkel néhány félreértést, ahogy fent leírtam. Egyszerűen azért, hogy megkapjuk a figyelmét. De minden másodperc, amit ebbe fektetünk, milliószorosan megtérül.
Gyakorlati sikerek:
Épp a közelmúltban találkoztam egy huszon évei elején járó angol sráccal, aki hajóépítő mérnökként már most, saját erejéből ragyogó anyagi körülményeket teremtett a családjának, miközben elégedett és boldog volt. Kiderült, hogy Angliában kifejezetten léteznek ilyen szakmai tanácsadók, akik segítenek a gyerekeknek megmutatni, hogy milyen tevékenységek léteznek. Érdemes minél többet fizikailag megtapasztaltatni velük, hogy lelkesedjenek a világ iránt, mert az keresztül viszi őket minden nehézségen.
Az oktatást pedig a Tantakival szórakozássá varázsoljuk a számára olyan tanulási élményt nyújtva, amely meghatározza majd nemcsak a jegyeit, hanem az egész hozzáállását is. Neked pedig megnyugvást és elégedettséget kínálok az oktatóprogramok által, mint sok más szülőnek is, akik ugyanabban a cipőben járnak, mint Te. A sorozat elolvasásával segítesz nekem, hogy segíthessek nektek! Tudom, hogy ütős csapat leszünk! 🙂
Ezen az oldalon kipróbálhatjátok a gyerkőccel, hogy hogyan is működik a játékos tanulás:
A következő Tantaki tippet itt olvashatod: https://www.tantaki.hu/blog/10-tantaki-top-tipp-2-hogyan-valasszak-megfelelo-tanart/
Nagy Erika
A játékos tanulás szakértője