Szövegértés… Van-e fontosabb képesség ma, a kommunikáció korában?
Sajnos sokan tudnak olvasni (értik a betűket, szavakat, mondatokat), de nem igazán tudják, hogy épp mit olvasnak. Nem tudják visszaadni, felidézni, megérteni a szöveget, ez pedig nagyon nagy probléma.
Probléma, ha munkaszerződést kell értelmezni.
Probléma az iskolában.
Probléma később a szakmai fejlődésben.
Probléma akkor, amikor híreket olvasnak. Ha valaki nem érti a cikket és nem veszi észre a finom kis részleteket, akkor végeredményben nem fogja érteni a körülötte levő világot.
Probléma egy jó könyv olvasásakor– nem lehet igazán élvezni, de még a történetre se lehet figyelni, ha valaki a szöveget sem tudja értelmezni.
A rossz szövegértés az élet oly sok területét megnehezíti.
Nézzük, hogyan kezelheted gyermeked rosszacska szövegértését.
-
Jegyzetelj írás közben
Nem szépítem: sok szövegértési feladat gonosz. Olyan apró részletekre kérdeznek rá, melyeket lényegtelennek gondoltál (és már a kérdés is kacifántos).
Tréningeld az agyad arra, hogy az apró elbújtatott infókat megértsd. Olvasd el először a szöveget, majd találd ki, hogy most leírsz minden információt egy személyről, tárgyról vagy eseményről.
Például Móricz Zsigmond „Hét krajcár” novellájából írd fel minden krajcárnak a helyét.
-
Bízd magad a szövegre
A jó szövegeket logikusan építik fel, és a címek, bevezetés, alcímek, bekezdések első mondatai jól tagolják a szöveg infóit. Olvasáskor ezeknek add a legnagyobb súlyt, mert elvileg ezek építik fel a „sztori” vázát, ezek a legfontosabb pontok, a többi „csak” részletezés.
-
Húzz alá fontos infókat
Keress egy olyan könyvet, amit összefirkálhatsz (szerintem minden megvásárolt könyv firkálható, de tudom, hogy ez nagyon eretnek nézet :)). Keress egy firkálható újságot.
Ha megvan, akkor olvasás közben húzd alá a fontos állításokat. „Fontos” alatt tételmondatokra gondolok, nem a tételmondat részletezésére.
Ha ez megvan, akkor írd meg a szöveg vázlatát.
Az aláhúzás azért segít, mert megjelöltél valamit a szövegben – ehhez el kellett döntened, hogy mit jelölsz meg, később pedig látod, hogy miket jelöltél meg. Így jobban tiéd lesz a szöveg, és olvasás közben végig arra figyeltél, hogy mit érdemes aláhúzni és mi a fontos.
-
Olvass hangosan
„Fejben” gyorsabban olvasunk, mint amikor felolvasunk. Ez akkor is így van, ha a 2 olvasás sebessége kb. megegyezik, mert az agyad gyorsabban „dolgozik” akkor, ha magadban olvasod a szöveget.
Olvass fel egy szöveget hangosan, mert a felolvasás lelassít, továbbá hallani fogod a saját hangod, ami könnyíti a megértést (visszahallod a szöveget).
-
Tanuld a nyelved
Ez nagyon hülye dolog (legalábbis én annak érzem): kimondatlanul azt gondoljuk, hogy magyarul „tudunk” – aztán szembejön velünk egy furcsa szó, amit nem értünk és sose hallottunk.
Legyen olvasásnál kezednél egy értelmező szótár . A szavak száma szerencsére nem végtelen, így azt veszed majd észre, hogy minél többet forgatsz egy szótárt, annál kevésbé lesz szükséged rá (annál több szót ismersz).
Később már a kontextus is segít: ha folyékonyan és értőn olvasol, szókincsed pedig tekintélyes, akkor az ismeretlen szó jelentését már a szövegkörnyezetből megfejtheted.
Rátaláltam arra az értelmező szótárra, ami a leginkább tanuló- és gyerekbarát ma a könyvpiacon. Kattints ide és tudj meg róla mindent, 2015. 08.09. éjfélig hihetetlen akciós áron szerezheted be!
Ahhoz, hogy gyermeked megértse az olvasott szöveget, értenie kell az egyes szavakat a szövegben. Képzeld csak el, hogy ha a szöveg tele van olyan szavakkal, amiket nem ért gyermeked, akkor hogyan fogja érteni magát a szöveget?
Sehogy!
Ezért a szövegértése sem lesz jó, így nem fogja érteni a matekot, a történelmet, a nyelvtant és a többi tantárgyat sem. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, tenned kell valamit! Ebben segít Neked a Nagyszótár tanulóknak című remekmű, amellyel gyerekjáték lesz a tanulás és a szövegértési képesség javítása!
Szövegértést gyakorolni egyáltalán nem ciki: az olvasás nem „természetes” képesség (mint a járás), hanem nagyon komoly mentális munka. Az a meglepő, hogy az emberi agy képes néhány betűből és jól összerakott mondatokból egész világokat elképzelni, híreket megérteni.