Az enyém és a tiem
Tegnap a lányomnak (3 éves) aranyos gondja akadt a birtokos névmásokkal. Épp teáztunk, és a teájára mutatva mondta, hogy „enyém”, míg az én teámra mutatva mondta, hogy „tiem” (vagyis: tied).
Ez az alak helytelen, de logikus. Hiszen az „enyém” analógiájára a „tied” is végződhetne „m”-re.
Hogy miért nem „m”-re végződik?
Nem tudom. Így alakult ki.
Persze ezeket a nyelvtani finomságokat a gyermekeink megtanulják. A helyesírás viszont azért nagyon nehéz, mert az is tele van illogikus formákkal.
Miért írjuk külön a „nyitva tartást”? Mert így alakult.
A beszélt nyelvet azért tanuljuk meg relatíve könnyedén, mert körülöttünk mindenki beszél (egyesek néha túl sokat), mi meg folyton halljuk a nyelvet.
De mikor iskolába kerülünk, már tudunk beszélni, az írás pedig olyan, mintha még egyszer meg kéne tanulnunk magyarul. És nem írunk egész nap.
A magyar oktatási rendszer ott hibázza el, hogy a helyesírást a szabályok felől közelíti ahelyett, hogy gyakorlatorientált lenne. Gyermekeink azért gyűlölik meg a helyesírást, mert az egész a száraz és érthetetlen szabályokról szól ahelyett, hogy a „tiem” és ehhez hasonló aranyos hibákról szólna.
=============================================================
Ezért a Tantaki nyelvtananyagait gyakorlatközpontúan építettük fel.
Ebben az oktatóanyagban pl. 800 gyakorlófeladat van, ezt nemcsak gyermekeknek ajánlom,
hanem felnőtteknek is. Aki mind a 800 feladatot végigcsinálja, annak jobb lesz a helyesírása,
mint a magyartanáré. 🙂
==============================================================
Nincs „helyes” és „helytelen” nyelvhasználat
A nyelvészek álláspontja az, hogy minden anyanyelvi beszélő helyesen beszél. Helyes a kötetlen és hibákkal teli beszéd és helyes minden tájszólás.
Amikor „helyesírásról” és „nyelvhelyességről” beszélünk, akkor azt nézzük, hogy a kimondott szó vagy leírt szöveg az irodalmi nyelv szabályainak megfelel-e.
Fontos ezt megtanulni, mert az irodalmi nyelv (és úgy általában a helyesírás) olyan, mint a jó öltöny: meg kell tanulni viselni, de nem hordjuk egész nap.
Mindezt azért írtam le, hogy a nyelvtan végre ne stressz legyen.
Játékos tanulás. Mert csak így érdemes.
A Tantaki oktatóanyagokat úgy építjük fel, hogy gyermekednek a tanulás könnyű és játékos legyen. A megfogalmazás világos és érthető.
A gyakorlófeladatokkal gyermeked lemérheti tudását (így a dolgozatnál sem fog izgulni, hiszen tudja, hogy tudja). Ráadásul a feladatokat pontozzuk, ezért a legtöbb gyermek addig nem nyugszik, amíg a 100%-ot el nem éri.
Lehet sikerélménnyel is tanulni. Kattints ide és próbáld ki a legszuperebb nyelvtan oktatóanyagunkat! >>>
(Nem véletlenül használom a „kipróbálni” igét: 30 napos teljeskörű pénzvisszafizetési garanciát kapsz minden oktatóanyaghoz.)
Jó szórakozást kívánok hozzá! 🙂