- és ezen próbálok változtatni
Az elmúlt évtizedben oktatóként és anyukaként is nyomon követtem az iskolarendszereket, és a változásokat. Ahogy azt a bemutatkozó oldalamon is említettem, felnőttek management képzése révén kerültem az oktatás területére. Amikor pedig gyerekek képzésével kezdtem el foglalkozni, megdöbbentem, hogy milyen szörnyűek a tankönyvek. Szó szerint elkezdtem átírni őket, hogy tudjak segíteni a gyerekeknek megtanulni az anyagot. (https://www.tantaki.hu/blog/rolam/)
Jelenleg több éves tapasztalattal rendelkezem már az angol iskolarendszer területén is, és arra gondoltam, hogy elmondom nektek a különbségeket.
A megfigyeléseim
Magyarországon is állunk át a megmérettetős, poroszos oktatási módszerről a kevésbbé stresszelő iskolai modellekre, de a változás sebességén és minőségén még lehetne dolgozni.
Kicsit a szerencsétől, a család lakóhelyétől és a szülő tájékozottságától is függ, hogy milyen iskolába nyúlunk bele.
Most már léteznek általános iskolák, ahol az első néhány osztályban lehetetlen megbukni. Ez első hallásra szimpatikus lehet, de vannak a rendszernek hátulütői. Néhány alsós ugyanis úgy halad tovább az anyagokkal, hogy nem érték el nála, hogy megtanuljon készség szinten írni, olvasni. Így lehetetlen további tudást felszedni.
Aztán a mérleg túloldalán ott vannak az oly sokak által „versenyistállónak” titulált, kemény iskolák, a magas követelményeikkel. Vannak olyan gyerekek, akik akkora tudásszomjjal rendelkeznek, hogy a számukra ez lesz megfelelő, de közel sem mindenki ilyen motivált..
A nyílt napokon megtekinthetünk egy csomó szakosodott iskolát: zenei, sport, vallási, kétnyelvű, stb. amikor választani próbálunk a gyerek számára, és nagyszerű, hogy bővül a paletta, de sajnos vannak olyan magyar jellegzetességek az általános iskolai oktatásban, melyek mindenütt szembe fognak jönni, és igazán sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de jobb, ha ismeritek ezeket.
A magyar gyerekek iskolai buktatói
Képzeljük el csak a példa kedvéért, hogy gyermekünk álma, hogy felnőtt korában sebész orvos legyen. Ha magyarországi oktatásban részesül, nagyon erőteljes ütemben, sokat kell elsajátítania, évekkel korábban, mint az angliai iskolákban. Törtek, szögfüggvények, vegyületek, molekulák – és ahol nincs elég tananyag, mint például töriből, ott inkább körbe-körbe, többször oktatják az egészet. Mi szülők, pedig próbáljuk nyomni őt, hogy jó tanulónak kell lennie, mert ezek az osztályzatok nem biztos, hogy elég jók lesznek, stb. stb.
Ha a gyerek nem ért valamit, az iskola után a szülő problémája. Az egész kezd véresen komollyá válni, és ha belegondolunk, egy iskolás gyerek élete napjainkban gyakran stresszesebb, mint a miénk, szülőké. Mi nagyjából tisztában vagyunk a feladatainkkal a munkahelyen, van egy bevált rutinunk és munka után letesszük a lantot. A magyar gyerekeket iskola után is jelentős mennyiségű házi feladattal bombázzák.
Az angliai oktatásban részesülő nebulók helyzete
Az angliai gyerekek élete sokkal több gyakorlati aktivitással telik. Sokat rajzolnak, mozognak, építenek az iskola alsóbb osztályaiban, és nagyon ritka a házi feladat. Egy angliai gyerkőc, aki sebész orvos szeretne lenni, sokkal fokozatosabban szedi fel a bonyolultabb tananyagokat, és számos témával csak akkor találkozik, ha az egybe esik a választott szakirányával. Nincs magas szintű biológia az általános iskolában.
Tehát ő sokkal kényelmesebben teljesít, mert nincs folyton leterhelve a figyelme olyan adatokkal, melyeknek fiatal korban még nem sok gyakorlati hasznát látja. Könnyebben gyűjt jó osztályzatokat, és UK-ban a tanárok hozzáállása az, hogy „Anyuka, a mi feladatunk megtanítani a gyereket, nem az Öné. Nincs házi.” Ha a gyerek nem beszél elég jól angolul, vagy valamiben gyengébb, a rendszer része, hogy felzárkóztatják.
Az otthoni gyakorlás megkönnyítése
Angliában a gyerekek rendelkezésére bocsátanak interneten hozzáférhető gyakorló feladatokat, ahol a megoldást követően egy oktató magyarázza el, hogy miért ez a helyes válasz és hogyan juthat el a tanuló odáig. Aztán ismét lehetősége van a nebulónak megcsinálni a feladatot, vagy egy másik, hasonló feladatsort. Ez a rendszer egészen a felsőoktatásig kidolgozásra került.
A siker összetevői, melyeket beemelhetünk a gyerek életébe, bárhol is részesül oktatásban
- Megtaníthatjuk rá, hogy a jegy nem minden, a lényeg az a tudás, amit fokozatosan összeszed, hogy az lehessen, ami lenni szeretne. Az osztályzatok kicsit idősebb korban lesznek fontosak, de nem az osztályzatért, a tudásért és a jövőnkért tanulunk.
- Érjük el, hogy szocializálódjon, segítsünk neki barátok szerzésében, mert a szociális képességei is nagyon fontosak lesznek ahhoz, hogy a megfelelő helyre kerüljön az életben.
- A Tantaki rendszerét egészen hasonló gondolkodásmóddal fejlesztettem ki, mint az angolok a internetes gyakorlási lehetőségeket, pedig akkor még nem is ismertem az angol modellt. Számomra is ez tűnt a helyes megoldásnak, és őszintén állítom, hogy a rendszer segítségével át tudjuk hidalni együtt a különbségeket, hogy bárhol is élünk, a gyermekünk a lehető legjobb esélyekkel induljon neki a felnőtt életnek.
Tekintsétek meg együtt az ingyenes oktató anyagokat, és éljétek át együtt, hogy a tanulás lehet szórakozás! Sőt!!!
Ha az ingyenes próba után a gyerkőcnek és neked is tetszik a módszer, megígérem, hogy az oktatást a Tantakival szórakozássá varázsoljuk a számára olyan tanulási élményt nyújtva, amely meghatározza majd nemcsak a jegyeit, hanem az egész hozzáállását is. Neked pedig megnyugvást és elégedettséget kínálok az oktatóprogramok által, mint sok más szülőnek is, akik ugyanabban a cipőben járnak, mint Te. A sorozat elolvasásával segítesz nekem, hogy segíthessek nektek! Tudom, hogy ütős csapat leszünk!
Játékos tanulással könnyebb a megértés!
Ezen az oldalon megtekinthetitek, hogy hogyan is működik a játékos tanulás:
Nagy Erika
A játékos tanulás szakértője
a Tantaki oktatóprogramok megalkotója
www.tantaki.hu