Nyár van. A zeneiskolába már felvették az új növendékeket, a tanév pedig kezdete pedig még odébb van. Aki kedvtelésből zenél, most is gyakorol. Akinek kötelesség, örül, hogy békén hagyják vele.
A napokban munkámmal kapcsolatban elég sokat foglalkoztam matematika anyagainkkal, s folyton eszembe jutott, hogy valahogy a zenét is elő kéne venni. Mert a zenetanulás a rendszeres sport mellett az, ami a legtöbbet segít a tanulásban, a gyermekünkben lévő lehetőségek kibontakozásának. Könnyű lerendezni annyival, hogy egy újabb nyűg. De valóban az?
A hangszeres játék tanulása komplex fejlesztő tevékenység. Vagyis. Fejleszti a kézügyességet, a koncentrációt, a memóriát, a gondolkodást, a hallást, az alapműveltséget, a zenei tudást, az ízlést és úgy általában, az egész személyiséget. Később lehet vele villogni a csajoknál (ami bizony meglehetősen fontos tud lenni), szájtátásra lehet késztetni a Mici nénit, vagy ki lehet bújni bizonyos kényszerű családi kötelezettségek alól, mondván: gyakorolnom kell.
A zene a legelvontabb művészeti, kifejezési forma. Nem, vagy csak nehezen lehet megfeleltetni közvetlen tapasztalatainknak. Pl. egy almát ábrázoló képen rögtön, kétséget kizáróan megállapíthatjuk, hogy egy almát ábrázol. Egy Picasso portrénál ez némileg bonyolultabb feladat, de még mindig sokkal direktebb, mint egy egyszerű menüett összhangzattana. Egy versben a szavak átvitt értelmet közvetítenek, de közvetlen jelentéssel rendelkeznek. Egy regény világokat idéz meg, emberi történeteket, viszonyokat önt olvasható formába a leírt beszéd eszközével.
A beszédet arra használjuk, hogy közvetlen információt adjunk át valakinek. Próbáljuk csak meg elfütyülni gyermekünknek, hogy még befejezheti a Call Of Duty-t, amivel játszik, de utána vegye a cipőjét, s menjen le a boltba tíz tojásért, mert nem lesz kész a piskóta, mire délután megjönnek a bátyáék. Valahol itt van a kutya elásva - s rögtön a basszus szólamba.
A zenének csak szépségét, eleganciáját, stílusát élvezhetjük, a benne rejlő arányokat, súlyokat és ellensúlyokat, disszonanciákat és feloldásokat a levegő rezgésein át tudattalanunkban tapasztaljuk meg. Fennkölt szavak?
Igen.
Épp eme összetettség miatt éri meg, ha gyermekünk hangszeren tanul játszani. Nem kell a végén Paganinivé vagy Segoviává válnia, de még a konzervatóriumot sem kell megcéloznunk. Az újdonság, a gyakorlás, és maga a zene megteszi a magáét. Olyan agyterületek kapcsolódnak egymáshoz, amelyek eddig nem, s a köztük kiépülő idegpályák más helyzetekben is működésbe lépnek.
Hogy mást ne mondjak, amikor tanul, leckét ír, és amikor számot ad tudásából.
Próbáld ki matek oktatóanyagaink demó változatát, most ingyenesen! Gyermeked játékosan tanulhatja meg a matematika minden összetevőjét!
Kattints ide:
Matek demók
Tetszett a cikk? Mutasd meg ismerőseidnek, kattints a megosztás gombra:
Nagy Erika
Oktatási szakértő