AZ 5 LEGGYAKORIBB TANULÁSI PROBLÉMA ÁLTALÁNOS ISKOLÁS GYEREKEKKEL – ÉS A MEGOLDÁSOK

Mi szülők nagyon gyakran úgy éljük meg a gyermek oktatási, tanulási nehézségeit, hogy titkon attól rettegünk: ez kifejezetten egyedi probléma, a kisfiam vagy kislányom nem elég okos a többiekhez képest, és hasonló rémes gondolatok.

Ezzel a cikkel szeretnék mindenkit megnyugtatni, és csökkenteni a stresszt szülőkön, gyerekeken egyaránt.

Fontos, hogy tudjátok:

többezer családdal volt tapasztalatom, ezért tudtam nektek kigyűjteni a legtipikusabb problémákat, megoldásokkal.

Röviden magamról: amikor gyerekek képzésével kezdtem el foglalkozni, megdöbbentem, hogy milyen szörnyűek a tankönyvek. Szó szerint elkezdtem átírni őket, hogy tudjak segíteni a gyerkőcöknek rövid idő alatt megtanulni az anyagot, valódi tudást adva nekik, amivel gondolkozni tudnak az életben is.

Ahogy bővült a tevékenység, a Tantaki csapatával egyre több családnak sikerült segítenünk. Boldogan tekintek vissza az elmúlt tizennégy évre, hiszen ezidő alatt több, mint 135 ezer családhoz jutottunk el hétről hétre, 72 országban. 15 ezer szülő – illetve gyermekeik – alkalmazzák jelenleg az oktató anyagainkat. Mára több, mint 120 magyar iskolában használják a Tantakit az órákon, sőt! Ausztriában, Szlovákiában és Erdélyben is vannak már iskolák, ahol oktatóanyagainkat adoptálták. Így széles körben kapok visszajelzéseket tőletek. Ezt kihasználva úgy döntöttem, megosztom veletek az alábbi listát.

Az öt leggyakoribb tanulási probléma a gyerekeknél:

1. Nehezen ül le tanulni, nem érdekli az okosodás, az iskola, a kötelesség.

2. A tanulás során figyelemzavaros, csapongó. Különösen, ha olvasásról vagy matekról van szó.

3. Olyan nagy mennyiségű és száraz a tananyag, hogy szenvedés magolni, nem érdekli a könyv.

4. Érthetetlen a tanár magyarázata is, így a hatalmas zűrzavarban szinte hisztizik a gyerek, ha foglalkozni kell a tanulással.

5. Ha „rendesen felkészítem” a másnapi tanórákra, elmegy a teljes délután, és nincs gyerekkora.

Hogyan lehet ezeket a problémákat kiütni?

Ma szeretnék egyszerű tippeket adni az elsővel kapcsolatban, mert ha eléritek, hogy egyszer a gyerek leüljön, a többiben tudok segiteni nektek. Az oktatási módszeremet és a feladatokat úgy állítottam össze, hogy az otthoni felzárkóztatással a szülőknek a lehető legkevesebb gondja legyen a jövőben.

 
Mivel a gyerekek valójában kitartóak olyan feladatokban, melyek folyamatosan
fejlődési lehetőséget,
sikerélményt
és kihívást jelentenek a számukra,
ha képesek vagyunk a fenti egyensúlyt biztosítani, maguktól fognak önállóan gyakorolni, tanulni.

 
Emlékeztek, ahogy az első számítógépek idején kijöttek a több pályás, egyszerű videójátékok? Super Márió, a kígyós játék, amiben növelni kellett a kigyó méretét, a sárkányölős, kincskeresős, stb. Ez a titok nyitja, hogy a fenti 3 feltétel egyszerre teljesült! Emiatt voltunk levakarhatatlanok a videójátékról. Sikerélményt adott, el akartunk jutni a következő pályára, és órákra belefeledkeztünk a játszásba!

Hogyan érjem el, hogy a gyerek leüljön tanulni?

Először is: a gyerekek fejében mások a fontosságok, és teljesen bele tudnak feledkezni, hogy ők most kalózok, vagy éppen útépítő mérnökök, miközben túrják a homokot fáradhatatlanul. Ne rántsuk el a, hogy „most azonnal, márpedig”, hanem finoman tereljük át arra, amivel mi szeretnénk, hogy foglalkozzon. Pl. kérdezzünk bele, hogy hogy áll az alagút építéssel, és hogy le fogja-e festeni a hegyet fehérre a végén száraz homokkal, stb. 

Majd például irányítsuk azzal, hogy gyere, tanulunk még többet, hogy ha nagy leszel, majd igaziakat is tudj építeni!” A lényeg, hogy ne szakítsuk meg a tevékenységét, hanem inkább terelgessük. Úgy könnyebb.

 
A másik nagyszerű trükk „az én időm”. Úgy szoktam ezt bevezetni, hogy „fél órát azt csináljuk, amit Te szeretnél, aztán tanulunk”. Vagy „tanulás után fél órát azt csinálunk együtt, amit te kérsz”. Gyakran ki akar menni a szomszédos tóhoz. Az 2 óra. 4 napon keresztül gyűjti rá a fél órákat. Nálunk nagyon jól működik velük a megegyezés.


Képzeljük el a gyerek szemszögéből, hogy bonyolult feladatokat kell megoldania matekból csak úgy, vagy pedig ő Sherlock Holmes, aki egy érdekes ügyet nyomoz ki, amihez mellesleg meg kell oldania az egyenleteket. Végül a megoldás adja a választ az évszázad bűncselekményére! A díj valami különlegesség, és egyszerűen a kíváncsisága viszi el oda, vagy pedig a sikerélmény, hogy tudja, most okosabb lett!


Én fogtam a fenti a gondolatmenetet, és 100%-ban arra használtam fel, hogy a gyerekek az oktatásban, tanulmányi fejlődésben éljék át ugyanezt a kihívást. A díj pedig sokkal magasabb, mint a videojátékoknál, hiszen okosodnak, fejlődnek és tudást szednek magukra, anélkül, hogy ezt kötelességnek vagy szenvedésnek élnék meg. Játékos tanulással könnyebb a megértés! 

Az eredmény: alapos előkészítés a Nagy Betűs ÉLETre! Imádom nézni, ahogy emelkedik az önbizalmuk és a magabiztosságuk! Ezért vezettem be a fokozatos fejlesztést, és a dicsérő okleveket is minden blokk végén, hogy ezt az élményt biztosítsam a számukra.

Tehát biztonsággal állíthatom, hogy a fenti 2-től 5-ig problémát ki tudom ütni az életetekből. Ha sikerül rávennetek, hogy egyszer leüljön és elkezdje a gyerkőc a tanulást, egyre könnyebb és könnyebb lesz elérni, hogy ezzel a módszerrel magától is akarjon gyakorolni. Abban viszont számítok Rátok édesanya/édesapa, hogy legelső alkalommal elérjétek, hogy leüljön tanulni. Az egyes pontban mindenképp tudok nektek segíteni, hogy sikerrel járjatok, akár a Tantakit választjátok, akár nem. A többire pedig a módszeremmel garanciát tudok vállalni.

Mit tegyek, ha a gyerek már hisztizik egy tantárggyal kapcsolatban, és azt semmiképp nem akarja tanulni?

A legjobb, ha visszaorientálod abban a tárgyban az utolsó sikeréhez, és játsszátok el, hogy ő magyarázza neked azt a részt! Beszéltesd róla! Nagyon dicsérd meg, hogy milyen ügyes! Lehet, hogy azon a ponton fogsz találni valamit, amit nem jól értett meg, finoman tisztázd nála, oké? A legjobb, ha ilyenkor látványos a magyarázatod.

(Pl. egy gyerkőc nem tudta felfogni hogy „negyed 8” meg „háromnegyed 9”. Vettem egy szivacslabdát: „Ez mennyi?” „Egy!” „Nagyon jó!” A szeme előtt 4 részre vágtam fel. „Most mennyi?” „Négy!” „Most mindegyiket nevezzük el úgy, hogy negyed. Ugyanúgy, ahogy a szomszéd bácsi Feri, az ő nevük pedig legyen negyed. Számoljunk, mennyi negyed?”  Innen már csak egy hajszál különbség volt begyakoroltatni vele az óra számlapját.)

A beszélgetés után pedig ezen az oldalon kipróbálhatjátok a gyerkőccel, hogy hogyan is működik a játékos tanulás. Mindenképp kezdjetek olyan alacsony szinten, hogy játszva megoldja azokat a feladatokat. Így segíteni tudok nektek felkapdosni azokat a pontokat, ahol lemaradt, összezavarodott.

https://www.onlinetantaki.hu/ingyenes-tananyagok

A jó hír:

Egyáltalán nem vagy magadra hagyva, hogy pótold az iskolarendszer hiányosságait és sikeres embert nevelj a gyerekben, aki megállja a helyét az életben!

És nem kell erre egy vagyont sem költened, vagy az összes szabadidőd feláldoznod! Minden gyerek érdemel egy esélyt, függetlenül attól, hogy jómódú családba született-e. Ugyanígy: minden szülő megérdemli, hogy úgy érezhesse, megtett mindent a gyerekért és sikerrel járt!
Legyen minden gyereknek egy esélye a teljes megértésre! 

Arra vagyok a legbüszkébb, hogy ezt a Tantakival én tudom nyújtani Neked, ha elfogadod! Próbáld ki a gyerkőccel ingyenes anyagainkat, és ha kérdésed van, keress fel nyugodtan! Személyesen fogok válaszolni!
Várlak titeket sok szeretettel a virtuális tantermemben! 🌷🌷🌷

A szülők visszajelzései/Ti mondtátok:

„Gyerekem 7. osztályos és tavaly igencsak küzdöttünk a történelem tanulással. Az átláthatatlan tankönyvben óriási tananyag van, nehéz kiszűrni a lényeget. Így bármennyit tanultunk a témazáróra, hármasnál jobb nem lett. Aztán elkezdett a Tantakival tanulni, együtt haladva az órai anyaggal. Ezután már 4-es, 5-ös dolgozatokat írt.” – Győrfy Tímea


„Nagy segítség ez a diszlexiás gyerekemnek, mivel érthetően van benne elmagyarázva minden. Ilyen jó programot én még nem is láttam.” – Nándoriné Terdik Mária


„A kisfiam – 10 éves – utálta a nyelvtant, és alig érte el a hármas osztályzatot, leginkább azért, mert nem értette. Tavaly a második félévben azon gyakorolt, és minden alkalommal ujjongva ült le tanulni, és örült mikor sikerélménye volt. Év végére 4-es lett, és most a 4. osztályban a félévi jegye is 4-es nyelvtanból. Már szeretni a nyelvtant.” – Pocsai Melinda

A leggyakoribb visszajelzéseink, összefoglalva:

– Nincs kudarc, csak sikerélmény.
– Érti, nem magol
– Felzárkózott a tanulásban a többiekhez.
– Érdeklődő, magától tanul.
– Nem hengerli már le a sok tanulni való,
– Tudja használni az életben amit tanul, logikusan gondolkozik a tanultakkal.

Itt olvashatsz további sikereket, illetve megtekintheted a videókat, elégedett szülőktől és gyerekektől:
https://www.tantaki.hu/sikerek

Ha konkrét kérdéssel szeretnél fordulni hozzám általános iskolás gyermeked tanulmányaival kapcsolatban, írj nyugodtan, segítek! 🙂

Nagy Erika, a játékos tanulás szakértője
Cikk megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .