A közös családi program, vagy akár az ünnepek előtti kreatív készülődés kiváló lehetőség a gyerekekkel való beszélgetésre
– Tudjuk-e kik a példaképei?
– Mi igaz az összes példaképre, akik támogatják a gyermekünk fejlődését?
– Baj-e, ha egy számunkra vadnak tűnő figura a példaképe?
– Képesek vagyunk-e befolyásolni, hogy kire néz fel és hogyan áll hozzá a saját jövőjéhez?
****
E kérdések megválaszolásához először hadd idézzem benned is saját gyermekkorunk emlékeit, kedves szülőtársam.
Emlékszel azokra a gyerekekre, akiket menőnek tartottál? Talán úgy érezted, hogy nekik könnyebb, születetten különlegesek és nem kell megdolgozniuk a sikerért. Valahogy minden az ölükbe esik!
Emlékszem, 8-10 éves lehettem, amikor az osztályban annyira felnéztem Évikére! Évikének különleges illata volt, fehér szőrme mellénye. Valahogy mindene olyan gyönyörűségesen szép volt, és egy Karácsony után behozta az ajándékát az osztályba. Én is játszhattam vele. Egy hófehér robot kiskutyát, amelyik körbe sétált, ugatott, csóválta a farkát. Az apukája külföldön dolgozott, orvos volt. Akkor úgy éreztem, hogy Évike valószínűleg világhírű filmsztár lesz és egy nemzetközileg népszerű parfüm márkát fognak róla elnevezni.
Mit tudhattam én, hogy a szülei házassága szétesőben volt, talán azért is, mert gyakorlatilag külön éltek. … és Évike annyi rossz példát látott, hogy sajnos az ő házassága sem lett egy Hollywoodi sikersztori.
Azért mondom el Neked mindezt, mert lehet, hogy Te is átélted az érzést, hogy vannak születetten különleges, tehetséges, stb. emberek, és vannak, akik nem azok. Akik nem azok, azoknak kár is erőlködni. Sohasem lesznek igazán sikeres emberek.
A gyermekeink a szociális média korában még inkább ki vannak téve ennek a jelenségnekt
Már vannak olyan fiatalok, akik nem akarnak iskolába járni, mert inkább a TikTok nézettségüket építik, és abból akarnak majd megélni, hogy hivatásos véleményformálók, ún. „influencer” -ek lesznek. A szülők persze agyon aggódják magukat, hogy mi lesz, ha egy napon a kínaiak úgy döntenek, hogy dobják a TikTok-ot?
Az utóbbi lehet, hogy „butaság”, „begyöpösödött gondolkodás”, ahogy a serdülő gyerekünk látja, és el kell fogadnunk, hogy fejlődik a világ, a technológia. Jó, hogy ők még jobban ki tudják használni a szociális média adta lehetőségeket. Fontos, hogy megtegyék! Egy dologra azonban nagyon kell figyelni, különösen, amikor a tini világában nagy hangsúlyt kap a „menőség”.
A médiában sok sztárt látnak, akik nem kötik az orrukra, hogy mennyit dolgoztak azon, hogy idáig elérjenek, ahol most tartanak. És pont ez a baj! Nem mutatják meg nekik az utat, az apró lépéseket a sikerhez. Hogy időt és energiát követelt, folyamatos gyakorlást és kitartást, eljutni idáig!
Honnan tudjuk, hogy ez történik a gyermekünkkel a média hatására? A válasz egyszerű: 2 dologból
- A gyerek megkísérli teljesen felvenni a példaképe személyiségét, és „az lenni”, gyakorlás nélkül.
és/vagy, illetve ciklikusan felváltva
- Depressziós, mert úgy hiszi, „vannak születetten különleges, tehetséges, stb. emberek, és vannak, akik nem azok. Akik nem azok, azoknak kár is erőlködni.”
A Megoldás
Mutassuk meg neki, hogy minden siker mögött mérhetetlen sok gyakorlás van! Olyan sztárokkal, akik őszintén beismerik ezt! Így megérti, hogy fokozatosan ő is közelebb kerülhet a céljaihoz, csak gyakorolni kell hozzá és időt szánni a dologra. Én tudatosan olyan sztárok példáit keresem, akik beismerik, hogy így van! Nem az számít, hogy a példaképe rapper vagy olimpiai bajnok síugró, ez az egyetlen tényező a legfontosabb.
Konkrét példák
Ping-pong bajnok és ismert angol író: Matthew Gyed:
„A nevem Matthew. Néhány éve én lettem a brit nemzeti bajnokság győztese. Még az olimpián is én képviseltem Nagy-Britanniát. Nagyon könnyű lenne úgy tennem, mintha mindez a velem született tehetség miatt lett volna lehetséges. Az igazság az, hogy meg kellett tanulnom azokat készségeket, amelyeknek köszönhetően a legjobb lehetek.
Szóval felejtsd el azokat a történeteket, amelyek ‘született’ vagy ‘természetadta’ tehetségről szólnak, amikor meg kell magyarázni, hogy valaki hogy lett igazán jó valamiben.”
Albert Einstein, tudós:
„Aki soha nem hibázott, sosem próbált ki semmi újat.”
Michael Jordan, iszonyatosan sikeres kosárlabdázó:
„Több, mint 9000 dobást hibáztam el, karrierem során. Majdnem 300 meccset elvesztettem. 26 alkalommal nyerhettem volna meg a meccset a csapatnak egy jó dobással, de elhibáztam. Újra és újra és újra elbuktam… És ezért lettem sikeres.”
Thomas Edison, tudós, a villanykörte feltalálója:
„Nem vallottam kudarcot, csak volt 10000 alkalom, amikor nem vált be az elképzelésem.”
Segítsünk a gyereknek meglátni, hogy nincs kudarc, csak folyamatos tanulás, fejlődés egész addig, amíg profivá nem válik, és eléri, hogy a dolog működőképes legyen. Ez alatt azt értem, hogy kifizetődő.
Végig kell járni az utat, nekünk pedig a lehető leg élvezetesebbé kell ezt tennünk a számára. Ebben szeretnék segíteni Nektek!
Játékos tanulással könnyebb a megértés!
Ezen az oldalon kipróbálhatjátok együtt, hogy hogyan is működik a játékos tanulás. Nézzétek meg, hogy a ti kisfiatok/kislányotok is élvezi-e a tanulást az alábbi módszerrel!
Sok sikert kívánok kicsiknek-nagyoknak, és örömmel látok bármilyen visszajelzést, tapasztalatot, történetet, amit szívesen megosztotok velem. Nyugodtan írjatok akkor is, ha belefuttok valami nehézségbe és tanácsra van szükségetek!
Nagy Erika
az értve tanulás szakértője