„Miért menne a gyereknek a matek, hiszen nekem sem ment?!”
A hónap tanára a matektanulásról
Az emberek többségének a matematika az iskolában egy rettegett mumus tantárgy volt. Ezzel az érzéssel sok szülő maga is dicsekszik, amikor egy- egy fogadóórán találkozunk. „Miért menne a gyereknek a matek, hiszen nekem sem ment, én is majdnem megbuktam belőle”… Ezt én személy szerint nem találom sem viccesnek, sem mentségnek a gyerekre nézve.
A diákok többsége képes algoritmusokat, példákat betanulni és alkalmazni az ismereteit, de csak egy bizonyos szintig. Ha a tanár közbekérdez, vagy a példa kicsit másként van megfogalmazva, akkor már nem képesek megoldani. Fontos, hogy a diákok motiváltak legyenek a matematika iránt és meg akarják ők maguk is oldani a feladatokat. Így sokszor juthatnak a diákok sikerélményhez, ami további motivációt eredményezhet.
Tanárként kimondhatom, hogy a diákok nagy részének igenis gondot okoz a matematika. Hogy mi a probléma? Erre mindenkinek magának kell rájönnie. Sokan már általános iskolában elveszítik a fonalat, az alapkészségek nem rögzülnek be igazán és mélyen, ezért az előttük álló sok tanév nagyon nehéz lesz számukra.
A matematika tanulás szintjei:
-megtanulom az elméleti hátteret
-begyakorlom rutin feladatokon keresztül
-alkalmazom a már begyakorolt ismereteket idegen feladatokban
Hihetetlenül fontosnak tartom a diákok órai jegyzetelését. Aki nem jegyzetel és a jegyzetelése közben nem érti meg a feladatok megoldásának logikáját, annak nehéz dolga lesz otthon, amikor a házi feladatokat kell megoldani. A házik megoldása pedig nem szabad, hogy fakultatív legyen, hanem rendszeres elfoglaltság, ami kitartást és szorgalmat igényel!
Nem mindenért a tanár a hibás! A tananyag nagyon nagy méretű, így igen kevés idő marad a begyakorlásra, és ez csak tetőződik ott, ahol egy osztályban 30 diák ül egyszerre az órán. Fontos, hogy a tanár is megtalálja a középutat . Ne legyen túlzottan engedékeny, mert akkor előfordulhat, hogy a diákjai nem tanulnak, de ne legyen nagyon szigorú sem, mert akkor a diákok félni fognak tőle és így a tantárgyától is. A legjobb egy konzekvens, és a diákjait szerető tanár.
Kiváltképp fontos, hogy a matematika világát még inkább megismerje a gyermek: nem csupán nehéz, megemészthetetlen tananyagokról van szó, hanem mókás és könnyen megérthető jelenségek is alkotják. Ezért szóljon a március a matek izgalmas oldaláról a Tantaki Tantárgy Kampány keretében. A számtant érintő hírekről, tényekről és érdekességekről itt olvashat bővebben, a játékos interaktív oktatóanyagokat pedig ide kattintva szerezheti meg gyermekének!
Ha pedig kérdése van gyermeke matektanulása kapcsán vagy megosztaná tapasztalatait, csak írjon nekem az info@tantaki.hu e-mail címre!
Baglyos Natália