A tanulás akadályai
A hónap tanára a magyar nyelv tanulásáról
A magyar nyelv nem csak azért fontos, mert magyarul beszélünk, hanem minden tantárgynak, minden tanulásnak az alapja, hogy a nyelvet ismerje valaki és jól használja. Amikor könyvből tanulunk, mindig nyelvi jelekkel találkozunk. Ha a gyermek nem érti a jeleket és nem tudja, hogy az miért van ott, akkor mindig problémái lesznek a tanulással.
Tapasztalataim szerint a nyelvtanulás azzal kezdődik, hogy jól megtanuljon olvasni. Ha nem tud egy gyerek jól olvasni, akkor nem fogja érteni az olvasottakat. Például ha azzal küszködik,hogy kiolvassa: ka-pu-fél-fa, elfelejti, hogy az elején mit olvasott, hiszen nem is arra koncentrál. Különösen egy mondatnál vagy egy szövegnél jelent ez nagy problémát. Mire egy gyerek végig betűzget egy szöveget, már azt sem fogja tudni, hogy három mondattal előtte mit olvasott. Akkor hogy várhatja el bárki, hogy válaszoljon a kérdésekre, beszéljen róla, olvassa el a feladatot. Tehát az egyik legfontosabb dolog, hogy jól megtanuljon olvasni, különben mindenhol akadályokba fog ütközni.
A jó olvasás kezdő lépése, hogy a gyerekek el tudják olvasni a szöveget, a következő lépés pedig, hogy megértik, amit olvasnak. Sokszor azért nem tudják a feladatot megoldani, mert nem értik meg magát az utasítást. Ha a tanórán csak annyit csinálnának, hogy megbeszélik közösen az utasítást, sokkal jobb lenne a feladatok megoldása, még egy dolgozatírásnál is. Ezt a nővérem matematika órán kipróbálta: először megcsináltatta a feladatot úgy, hogy nem mondott nekik semmit, csak végezzék el a műveleteket, utána pedig megbeszélték a feladat utasításait. Csak azzal, hogy az utasításokat megtárgyalták és megértették, jelentősen javult a feladatok megoldása! Ez egy gyakori probléma és sajnos nem fordítunk rá elég figyelmet!
További tapasztalatom, hogy sokszor már ott kezdődik a probléma, hogy nem tudják a gyerekek az ábécét. Az egy dolog, hogy végig tudják mondani az ábécét vagy sem. Az persze probléma, ha nem tudják végig mondani, de további gondot okoz – akármilyen hihetetlen, de még felső tagozatban is -, hogy azon gondolkoznak: milyen az adott betű kicsi írott, kicsi nyomtatott, nagy írott, nagy nyomtatott alakja. Úgy nehéz írni meg olvasni, hogy ha nincs meg a fejükben az a kép: egy hanghoz az előbb említett formák mind hozzátartoznak. Ráadásul most csak alapvető dolgokat érintettem, még semmi bonyolultság sincs. A magán- és mássalhangzókkal szintén küszködnek: azt tudják, hogy egy magánhangzó lehet rövid vagy hosszú, de azt már nem, hogy a mássalhangzó hosszú mert kettőzzük.
A nyelvtani alapok nem más, mint az ábécé, magánhangzók és mássalhangzók, betűformák, hosszúság. Ha ezek jól be vannak gyakorolva, továbbá jól tudnak olvasni, és tudják néhány szónak az alapvető jelentését, sokkal könnyebben tanulnak meg más tárgyakat is. Ha ez megvan, akkor más tárgyakban is sokkal jobb eredményeket tudnak elérni: matematikában, földrajzban, bármiben. Mindez azért kulcsfontosságú, mert minden további dolog ide vezethető vissza. És akkor még nem tértünk ki a szókincsükre, vagy a beszélgetésükre. Ez alatt nem csak azt értem, hogy milyen folyamatosan tud beszélni, hanem milyen szókincse van ahhoz, hogy meg tudjon határozni és saját maga tudjon megfogalmazni például egy főnevet, és ne kelljen ragaszkodni ahhoz a szóhoz, ami a könyvben található. Apróságok ugyan, de hogy ha ezekre nap mint nap odafigyelünk (már pedig nagyon egyszerűen lehet ezeket gyakorolni vagy fejleszteni), akkor nagyon sokat jelentenek a tanulásban.
Az iskolában nagyon kevés lehetőség adódik arra, hogy a diákok beszéljenek, nagyon kevés fogalmazást írnak, és elég keveset olvasnak. Az iskola ahelyett, hogy megtanítaná a gyerekeket olvasni, fogalmazni, beszélni inkább kiveszi az anyagból. Ez főként azért jelent gondot, mert az életben fogalmazni, olvasni, és nem utolsó sorban beszélni is kell! Ha régen meg tudták tanítani, akkor most sem hiányozhat az oktatásból!
Szóljon hozzá Ön is! Ha bármilyen kérdése, tapasztalata, hozzászólása van a magyar nyelv tanulásával vagy az olvasással kapcsolatban, akkor azt örömmel várom kommentben vagy az info@tantaki.hu e-mail címre. Ha az Ön gyermekének is problémája van az olvasással, Olvasástanító csomagjaim közül biztosan megtalálja a legjobb megoldást! Kattintson ide a részletekért: http://www.tantaki.hu/nyelvtan/olvasastanito_csomag, ahol január 20-ig előrendelési akcióban megvásárolhatja a vágyott oktatóanyagokat!