Olvasási problémák – ahogy Önök írták!
A gyermekek olvasási, és ezáltal szövegértési problémái sajnos a mai napig megnehezítik a tanulást és a mindennapokat is. Annak érdekében, hogy még inkább meglássuk a probléma gyökerét és teljes képet kapjunk az olvasási nehézségekről, jelen bejegyzésünket az Önök írásával fűszereztük meg. Ezúton köszönjük mindazoknak, akik megírták véleményüket és a továbbiakban is várjuk hozzászólásaikat aktuális nehézségekkel kapcsolatban!
Nézzük először, hogy mi is a probléma! Ki a hibás?
Az alábbi idézetekben jól látszik, hogy a már megélt kudarcok mellett az oktatási rendszer is felelőssé tehető, ha a gyermeknek problémája van az olvasással és motivációját is elveszíti.
„Örülök, hogy megkérdezték a témában a szülőket is. Sajnos a tankönyvek, tanmenetek összeállítói nem kérdeznek, hanem ránk erőltetnek mindent (…) Oktatási rendszerünk sajnos a magoltatást helyezi előtérbe. ezáltal háttérbe szorul a logikus gondolkodás fejlesztése. A mai korban az lenne az egyik legfontosabb, hogy a gyerekek megtanulják a rendelkezésre álló információ sokrétű felhasználását és feldolgozását. Erre azonban nagyrészt nincs lehetőség.(…) az iskolában túl gyorsan haladnak mindennel. Ezért nincs idő begyakorolni a tanultakat.”
K. B. Krisztina
„Az olvasási nehézségekkel küszködő emberek többsége a már megélt kudarcélmények miatt nem szeret olvasni. Az a kevés kivétel, aki a nehézségek ellenére is megszereti az olvasást, nagyon jó eredményeket tud elérni felnőtt korára.”
K. Cz. Zita, két gyermekes szülő
"Az iskola elkezdődött, és jöttek a betűk egymás után, eszement tempóban. Nem a tanár „hibájából” , hanem azért mert a tanterv ezt követelte meg. A gond az, hogy fél év alatt nem lehet a nulláról megtanulni olvasni! Egyikünk sem érti, mire ez a nagy kapkodás! 28-an járnak egy osztályba, tehát az is fizikai képtelenség, hogy mindenkivel gyakoroltathassák a hangos olvasást.Marad az otthoni olvasás a rengeteg házi feladat mellett. Mivel a gyermeknek nincs sikerélménye, persze, hogy nincs kedve olvasni.(…) A gyerekek nem tanulnak meg rendesen olvasni, nem értik amit olvasnak, ezért nem is szeretnek olvasni. És sajnos azt látom, hogy a szülők sem fogják fel igazán, hogy hová vezet, ha a gyerekük nem tanul meg rendesen olvasni."
K. B. Ágnes, Győr
„(…) oktatási rendszerünk egy osztályba kényszerít különböző képességű, különböző szociális hátterű, más kultúrájú, más intelligenciaszintű gyerekeket, és megpróbálja uniformizálni őket. Elvárják, hogy (…) egyszerre kb. karácsonyra folyamatosan olvasson, írjon. Ezekhez a magas szintű képességekhez még sok gyereknél nem alakulnak ki azok a részképességek, amelyek elengedhetetlenek az olvasás tanulásához.”
Nagyné Deutsch Mária, alsós tanító
„11 éves fiamnál év elején vették észre, hogy anyanyelvi szinten nem hall rendesen, és ez kihatott az olvasásra. Szerintem hiba van az oktatás körül is, míg én az olvasást ABC sorrendbe tanultam, addig a fiam képolvasást tanult. Nem is igen tudnak a gyerekek így megtanulni rendesen olvasni. Össze-vissza veszik a betűket, a tanultakat összekötik az újjal és egy sereg zagyva szót kell a gyereknek kiolvasni. Hiába kötik képekhez a betűket, pl. "c" CICA nem csak az kezdődik azzal a betűvel, így a gyerek egy másik szónál teljesen megkeveredik. Ez az oktatásügyi minisztériumnak köszönhető. Szegény szülő tanítaná olvasni a gyereket, de a régi módszer nem használható, az új meg katasztrófa.”
Kovács Andrea, szülő
„A sokféle új módszer keveri meg a gyermekeket (…) minden évben más tanító néni foglalkozott a gyerekeimmel, így fordult elő, hogy a sokféle követelés miatt a fiam elvesztette a fonalat, s nekem kellett a hagyományos (…) könyvből eljuttatni arra a szintre, hogy egyáltalán olvasson! (…) A szülő pedig olyan problémát idéz elő, ha beavatkozik az iskolai módszerekbe, hogy a gyermekével szembefordulva veszekedés, vitatkozások útján veszíti el az iskola a hitelességét gyermeke előtt! Belebonyolódik abba a folyamatba, hogy az iskolai követelés, az otthoni régi módszer szerinti (kisebb) követelés nem egyezik, egy hat-hét éves gyermeknek ez komoly probléma, hogy eldöntse mi a jó számára!
A másik komoly probléma az írásbeli számonkérés egyeduralma! A gyerekek csak a teszt, vagy válasszad ki a jó választ kategóriájú kérdésekkel találkoznak, szóban nem kell kifejteni a válaszokat, középiskolába eljut úgy, hogy nem tud önálló felépített feleletet adni egy meghatározott témakörről!”
Egy két gyermekes, falusi szülő, Győr-Moson-Sopron megye
Mi lehet a megoldás? Mit tehet a pedagógus és a szülő annak érdekében, hogy megoldják az olvasás problémáját?
„Én a saját gyermekemmel minden nap közösen olvasok, szívesen olvas el így egy-egy könyvet(…) A gyermek alsós tanára mindent megtett annak érdekében, hogy gyermekem minél kevésbé maradjon le társaitól. A legtöbb tantárgyból 4-es tanuló, de a magyar csak 2-es neki, akárhogyan igyekszik.”
K. Cz. Zita, két gyermekes szülő
„A szótagoló olvasás az összes betű megtanulása után szinte azonnal abbamarad. Ez úgy tűnik, hogy az átlagos képességű diákoknak nehézséget okoz. A gyengébb képességűeket pedig szinte ellehetetleníti. Egész elsőben és még második elején is szótagolni kellene. Jó lenne ha mindenhol a Meixner-féle preventív módszert alkalmaznák.”
K. B. Krisztina
„Az általános iskola 1.osztályában tantárgyként csak a készségtárgyakat kellene megtartani, de azt nem heti 1-2 órában, hanem minden nap legyen rajz, ének, technika, testnevelés és ezek mellett képességfejlesztő foglalkozások, amelyek kialakítják, vagy megerősítik a már kialakult részképességeket. A "valódi olvasástanulás " csak 2. osztályban lépjen be a gyerekek életébe. Ekkor a kisiskolás keze is alkalmasabbá válik az írásra, mint 1. osztályban, 6-7 évesen. Oly sok feladata lehetne a tanítónak még így is 1. osztályban, én nagyon el tudnám tölteni velük az 1. osztályt olvasás és írás nélkül.”
Nagyné Deutsch Mária, alsós tanító
„Lehetne egy átfogóbb hallásvizsgálatot is csinálni iskolakezdés előtt, és a gyerekek több mint 70%-ánál kiütközne, hogy nem hall anyanyelvi szinten. Kevésbé kéne velük rohanni órákon, és nem első osztály félévére kéne az ABC-t bevágni, hanem hagyni, hogy év végére tanulja meg rendesen. Az olvasási probléma kihat a gyerekek tanulására is, és nagyon sok gyerek emiatt kallódik el.”
Kovács Andrea, szülő
„Úgy érzem, hogy nem kellően átgondolt korszerűsítési folyamtok zajlanak az oktatásban. Sokszor érezni azt, hogy az időfaktor járul hozzá, hogy be kell vezetni valamit, mert akkor nem bizonyosodik be, hogy a szakértői munkára van szükség!”
Egy két gyermekes, falusi szülő, Győr-Moson-Sopron megye
Összességében látható, hogy a probléma több tényezőből tevődik össze. A leglényegesebb, hogy ezek a tényezők kölcsönösen támogassák vagy kompenzálják egymást. Az olvasás alapvető problémájában a főszerep a gyermeké, azonban az oktatási és a szülői környezet támogató hatása szükséges hozzá. Ha az iskolai körülmények nem teszik lehetővé, vagy megnehezítik a gyermek alapvető írás-olvasás készségeit, akkor a gondos szülő az, aki tehet ez ellen valamit, amihez sokszor jól jön egy kis segítség. Már nem kell sokat várni és új oktatási anyagainkra is támaszkodhat: az új év egy olvasást segítő oktatóanyag megjelenésével kecsegtet!
A megjelenésig még várni kell, azonban a szöveges feladatok értelmezését, a sokszor gondot okozó matematikai ismeretek kapcsán már most gyakorolhatja gyermekével az 5-6. osztályos feladatokat!