Az olvasási problémák tünetei
„Olvasni jó, jól olvasni élmény, legyen az élmény mindenkié”
Dr. Réthelyi Miklós
Az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke
Napjaink tanulási problémái közül szinte első helyen szerepel az olvasás és egyéb nyelvi gondok. A becslések szerint Magyarországon minden 10. gyermek olvasási gondokkal küzd, vagyis osztályonként ez 2-3 diákot érint.
Mit jelent az olvasás?
Élményt vagy stresszes kínlódást? Az olvasás alapvető emberi jog, amely a tudás építőkövét jelenti. Nem csak az iskolában, de az élet minden területén is szükséges feltétel a társas kommunikációban, egyéni hatékonyságban és a célok elérésében. Az olvasás okozta kínszenvedést tehát az élményre kell cserélni! Ehhez azonban szükséges, hogy a szülők időben felismerjék a stresszel járó jeleket! Minél korábban, akár megelőzve a problémákat, tesz lépést a szülő a folyékony olvasás felé vezető úton, annál könnyebben és gyorsabban lehet kezelni vagy megelőzni a gondokat! Olyan, mint a biciklizés! Segítsük a gyermeket, amíg két keréken, önállóan nem tud bringázni! Addig azonban fogjuk a hátát, és figyeljünk az út repedéseire!
Médiahatás
A technológiai fejlődések tágítják az olvasás adta lehetőségeket, ugyanakkor meg is változtatják a szokásokat. A szöveg terjedelmét már nem szóban, hanem karakterben és időben mérjük. A rohanó világ nem hagy sok lehetőséget az olvasás élvezetére. Mögöttes tényezőként jelenik meg, hogy egyre kevesebb az idő az olvasásra. Ugyanakkor az internetnek köszönhetően kitárult a világ, ami egyrészt előnyös, hiszen bárhonnan bármilyen információt megtalálhatunk, de el is veszünk bennük! Több az adat, mint amennyit képesek vagyunk befogadni, így inkább a nézelődő és olvasó szokásunkat változtatjuk meg: rövid híreket, összefoglalókat nézünk át, gyakran már a főcímnél megállva, majd megyünk is tovább a következő szövegre. A terjedelmes szöveg lecsökkent, és a helyét csalogató képek vették át. Ezek a „kellékek” már elengedhetetlenné váltak ahhoz, hogy egy jó téma felébressze a kíváncsiságot, így a szöveget is elolvassa a nézelődő.
Ismerje fel a tüneteket!
Az általános trendek ellen nem tudunk mit tenni, azonban a gyermek olvasási zavarai ellen nagyon is! Napjaink kiemelkedő olvasási problémája a diszlexia. Ennek különböző jelei vannak, amelyeket fontos figyelni és azonnal cselekedni a nagyobb gond kialakulását megelőzően. A leggyakoribb tünetek közé tartozik a betűtévesztés, rossz helyesírás, a sokszor csúnya és olvashatatlan kézírás, szegényes szókincs, de ide sorolhatók még a nyelvi feladatok megoldásának nehézségei, vagy az idegen nyelvek elsajátításának gondjai. Gyakran nem „csupán” az olvasásra, de az írás és a számolás területeire is kihatnak a tanulási gondok.
Az olvasási problémáknak többféle kimenetele lehet, attól függően, hogy időben megfékezi-e a család vagy az iskola (vagy ideális esetben a kettő együttes támogatása) a problémák elterjedését és hétköznapivá válását. Sajnos a sok kudarc csak fokozódó stresszt szül, valamint alacsony önértékeléshez is vezethet, ami a tanulásra és a társas kapcsolatokra is rányomja bélyegét.
Az olvasási problémák megoldására mi is gondoltunk! Tekintse meg új Olvasástanító oktatócsomagjaink kínálatát, és válassza ki az Önnek legmegfelelőbbet! Ne habozzon, hiszen most előrendelési akcióban megszerezheti az olvasás mumusának ellenszerét!