Problémás tantárgyak
Indul a tantárgy kampány!
Álmatlan éjszakákat okozó tantárgyak mindig is voltak. Ha problémát okoz egy adott témakör vagy az egész tanéves tananyag, akkor több, háttérben húzódó okot is hallhatunk: „a tanár volt a mumus”, „nem állt rá az agyam”, „magolom, de nem értem”. Fontos tisztázni még a legelején, hogy miről is van szó: keményen magolni kell a tananyagot vagy egyszerűen szereti a gyermek és már első olvasásra tudja az adott meghatározásokat? Az érdemjegy a később alkalmazható és felidézhető tudás felett áll? A válaszok gyermekenként, családonként, iskolánként és társadalmak szempontjából is eltérő. Ideális esetben a gyermek szereti és jól is teljesít az adott tárgyból, azonban további két lehetőséggel is számolni kell:
- A gyermeknek megy a tantárgy, de utálja
- Egyszerűen nem megy a tantárgy adta követelmények elsajátítása
Vajon mivel lehet elérni, hogy a gyermek megszeresse és elsajátítsa a tananyagot? Mindennapjaink egyik legfontosabb kérdése, hiszen a jövő generációjáról van szó: magát a jövőt és a társadalmat alakítják. Ha nem fektetünk elég hangsúlyt arra, hogy milyen alapokkal, ismerettel, kedvvel és motivációval lépnek be a nagybetűs életbe.
A 2014-es év szóljon tehát az ismeretek bővítéséről, a tantárgyak megszerettetéséről! Ehhez pedig hónapról hónapra bejárjuk a különböző tárgyak világát: megismerheti a leggyakoribb hibákat és problémákat, új tantárggyal kapcsolatos új híreket, adatok, az általános iskolai követelményeket, érdekességeket, a híres képviselők életének izgalmas részeit és többek között a tantárgy mindennapi alkalmazása és a hozzá kapcsolódó szakmák izgalmas világába kalauzoljuk el mind a törődő szülőket és mind a cseperedő ifjoncokat. Ennek értelmében végigjárjuk a humán, reál és nyelvi tárgyakat minden szempontból: a jelenségek megismerése mellett a humor és az érdekesség pontosan azt a pluszt adhatja meg, ami általános esetben a tantárgy megszeretésének hiányában gyökerezik.
Ahány társadalom, annyi szokás!
Országonként eltérő az anyanyelv tanítása és fejlesztése. A magyarországi helyzettel ellentétben például az angolok oktatásában az alaptanterv csak nagy vonalakban vázolja fel, hogy a különböző tantárgyak kulcsszakaszainál mit tanítsanak. Központi célként jelenik meg, hogy a nyelvi kompetenciát fejlesszék, de nagy szerepet kap a mindennapi nyelvhasználat, a nyelvtan és irodalom órák nem válnak el egymástól, és irodalmi művekkel az olvasás és szövegértés fejlesztésekor foglalkoznak a tanítás keretein belül.
Franciaországban alapvető a két tanulási ciklus: alap- és ismeretelmélyítő ciklus, ahol 9 órában tanulják a francia gyermekek az anyanyelvüket. A tantervben elsődleges a szókincs, beszédművelés, helyesírás és a kifejező olvasás, illetve az olvasás- és helyesírástudást rendszeres olvasással és más tantárgyak bevonásával végzik.
Németországban az összóraszám több mint kétharmadát a beszéd és írás fejlesztése tölti ki. Kevesebb művet tanítanak, azonban azokat rendkívül alaposan dolgozzák fel az órákon, így van idő megbeszélni a problémákat és a felmerülő kérdéseket.
Milyen szép is a magyar nyelv!Elsőként körbejárjuk az egyik legalapvetőbb, az élet minden területére kiterjedő ismeretet: a magyar nyelvtant, és ezáltal a helyesírást. Mindannyian találkoztunk már idegesítő helyesírási hibákkal: kisebbekkel vagy nagyobbakkal. Lehet kibúvókat keresni, de a magyar nyelv helyességének ismerete mindig az egyik legalapvetőbb elvárás. Habár bárki követhet el hibákat, az alapok megtanulása elengedhetetlen a későbbiekben, hiszen például az iskolai évek alatt hatással van más tantárgyak teljesítésére, majd az élet során saját személyiségünk megítélésére. Bizony, itt már nem csak érdemjegyekről van szó, hanem a leendő életpályáról. Nagyon nehéz elfogadni egy szöveget, legyen szó hivatalos vagy személyes jellegű munkákról – ha tele van nyelvtani hibákról, hiszen a tartalom befogadását nehezíti, vagy egyenesen lehetetlenné teszi. Ugye milyen fontos a magyar nyelvtan?
Hogyan lehet segíteni a helyesírási problémákon?
Leginkább sok olvasással és az alapvető szabályok megértésével. A mai kor pedig nem támogatja kellőképpen ezt a megoldást. A média megváltoztatta az olvasás kitüntetett szerepét. Habár a különböző elektronikus lehetőségek az információszerzés új lehetőségeinek tárházát nyitotta meg, a szöveg már csak kiegészítője a képnek! Az iskolai tanításban is problémák adódnak, hiszen folytonos szakmai kérdés, hogy az óriási tananyagból mit kell és hogyan átadni a diákoknak, így a kapkodásra való kényszerülés az elsajátítás kárára mehet, ami viszont a gyermek további előrehaladását is meggátolja. Ilyenkor egy pillanatra megáll minden szülő és a problémamegoldást keresi. Mi pedig segítünk!
A Nyelvtan Hónapjában izgalmas és alapvető információkkal a magyar nyelv birodalmát, valamint – hónaptól függetlenül – folyamatosan biztosítjuk oktatóanyagainkkal a nyelvtan játékos elsajátítását. Kövesse bejegyzéseinket, próbálja ki oktatóprogramjainkat, és meglátja, hogy a tanulás játékos percei az ismeretek elsajátítását eredményezi – magolás és kellemetlen fejfájás nélkül!