Számolj a szöveggel!

Számolj a szöveggel!

Szöveges feladatok gyakorló 5-6. osztályosok számára

 

A különböző tantárgyak feladott szövegei fejfájást tudnak okozni, kiváltképp a matematikai szöveges feladatok megoldása. Erre a fejfájásra azonban csak egy gyógyszer van: értsük meg a feladat lényegét! Ehhez nyújtunk most segítséget új, 200 feladatos gyakorlónkkal! Kezdésként nézzük csak meg, mi a probléma gyökere!

Az alapvető meghatározás szerint matematikai szöveges feladatnak tekinthető minden olyan probléma, melynek megfogalmazása szöveges, és a megoldáshoz elengedhetetlen a matematika valamely területének alkalmazása. Ehhez pedig szükséges a matematika szövegesfeladat-megoldó képesség.

A matematikában elengedhetetlen például a számolási készség, a rendszerezés gondolkodási képessége, a problémamegoldás, nem utolsó sorban a figyelem, emlékezet és a feladatmegoldási sebesség. Azonban van még egy fontos elem: a szövegértés, szövegértelmezés, ami a kommunikációs képességhez tartozik, ezzel jelezve, hogy a számolás mellett alapvető az értelmezés módja is.

Miből következtethetünk arra, hogy a tanulók megértették egy matematikai feladat szövegét? Abból például, hogy:

  • A feladattal összefüggő, önálló és értelmes kérdést tud feltenni.
  • A feladatot saját szavaival el tudja mondani, pontosan vissza tudja idézni.
  • A feladatot helyesen megoldja.

A megértésre azonban több nehezítő körülmény is hatást gyakorol, például a terjedelmes szöveg, a bonyolult, összetett mondatot tartalmazó szövegezés, vagy a matematikai fogalmak és összefüggések alkalmazása. Sok múlik azon, hogy egy vessző hova kerül, nézzük csak meg!

Rajzolj egy olyan négyszöget, amelynek van két derékszögnél nagyobb szöge!

1

Rajzolj egy olyan négyszöget, amelynek van két, derékszögnél nagyobb szöge!

2

 

Látod a különbséget? Pedig csak egy vessző az eltérés, mégis teljesen más az eredmény!

A szövegezés világa minden egyes zugában tartogat részleteket, amiket be kell barangolni! Ezeket a részleteket pedig, mint egy kirakós játék, össze kell szedni és a végén kirakni, hogy teljes legyen a kép.

Nézzük meg, hogy történhet ez egy egyenes szövegezésű feladatnál!

Béla egy 6820 Ft-os tollasütőt és 3 tollaslabdát vásárolt. Mennyit fizetett összesen, ha egy tollaslabda 270 Ft-ba kerül?

Írjuk fel a „kirakós darabokat”:

Tollasütő ára: 6820 Ft

1 tollaslabda ára: 270 Ft

3 tollaslabda ára: 3 x 270 Ft = 810 Ft

Összesen: 6820 Ft + 810 Ft = 7630 Ft

 

 Ilyen és ehhez hasonló gyakorlófeladatokkal készültünk!

 Ha problémás a matematikai szövegértés 5-6. osztályos gyermeke számára, akkor 200 feladatos gyakorlónkkal megoldást talál! A Szöveges feladatok gyakorló különlegessége, hogy nem csupán feladatokat és megoldásokat tartalmaz, hanem a megoldások levezetésével könnyedén megérthető a feladat lényege, ezáltal a szöveges feladatok olvasás- és értelmezéstechnikája fejleszthető. Így tehát nemcsak az értelmezés kialakítására, hanem fejlesztésére is hangsúlyt fektettünk. Jól hangzik, ugye? Már nem kell sokat várni, jövő héten előrendelheti!

Cikk megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .