Nyáron a tankönyvek mellé ültetni a gyereket nem túl sportszerű. Ez a játék ideje, a csobbanásé, a lustálkodásé. Ám minden felelős, gondos szülő már most szorongással néz az elkövetkező évfolyam elé: vajon hogy fogja fogadni a gyermekem? Mennyire lesz nehéz? Milyen nehézségek várnak rá?
Nem biztos, hogy szeretni fogja. Iskolarendszerünk sajnos nem úgy van kialakítva, hogy könnyen meg lehessen kedvelni. Sokan egyenesen utálnak tanulni - mint ahogy mi sem szerettünk annak idején könyvek fölé görnyedni és magolni. Talán már akkor is tudtuk, de ma már biztosak lehetünk benne, hogy a magolás nem sokat ér. A gyerek megtanulja, másnap felmondja, aztán elfelejti. Közben pedig kényszernek éli meg a folyamatot, ami ellen néha lázad, néha beletörik. Egyik sem túl jó, ugyebár.
(A kép a Hogyan tanuld meg? tanfolyamunkon készült.)
A probléma gyökere, hogy gyermekeink a legelejétől fogva magát az anyagot tanulják, ezzel párhuzamosan pedig nem tanulják, hogy tudnak problémamentesen, könnyen és hatékonyan tanulni. Egyszerre sokféle tárgyból kell MINDENT tudni, mert megkövetelik a pontos, helyes választ. Hibázni nem lehet, mert rögtön ott lesz a fekete pont, a bélyeg, melyet oly’ nehéz lemosni. A gyerek pedig egyre kétségbeesettebben próbálja megérteni az anyagot, miközben úgy pörög le előtte egy nap, akár egy kaleidoszkóp: matek, magyar, töri, köri, matek, magyar, töri, köri, matek, magyar, tesi, ének, matek, köri, töri... mint egy soha véget nem érő mantra. Értenie kell és tudnia kell, és felelnie kell... és közben szépen lassan kicsúszik a lába alól a talaj, de csinálja tovább, olvas, szaval, magol, csak már nem is érti amit olvas, szaval, magol. Nem is érdekli. Legyen meg a jó jegy és kész. De mi tudjuk, hogy ez nem ilyen egyszerű. Mint ahogy az élet sem az.
Van azonban megoldás. Tanulni ugyanis meg lehet tanulni. El lehet érni, hogy gyermekünk ne egy újabb és elvégzendő feladatnak élje meg a tanulást. Mert tetszik, nem tetszik, őt sajnos a jegyei alapján fogják megítélni és ez lesz a belépője a közép, majd onnan a felsőoktatásba. Minél könnyebben tud tanulni, annál zökkenőmentesebben és simábban veszi majd az iskola által támasztott követelményeket. Boldogabb, kiegyensúlyozottabb gyermek lesz, mivel sikereire megkapja a megfelelő visszacsatolást, a jól megérdemelt ötöst.
Igen, tudjuk, hogy eszeveszett tempóban hajtják őket az iskolában. Nem szeretjük, persze, hogy nem. A gyerek a szemünk előtt fárad le, merül ki és kezd el tiltakozni minden ellen, ami iskolához köthető. Könnyítsük meg a mindennapjait azzal, hogy egy módszert adunk a kezébe, mellyel pikk-pakk elsajátíthatja a tanulás helyes módszerét, és ezáltal az iskolában töltött órák is felszabadultabban telnek majd.
Nem mellesleg minket, szülőket is megkímél attól a fájdalomtól, hogy a napköziben töltött hosszú órák után, még otthon is a könyvek mellé kelljen leültetni gyermekünket.
Nagy Erika
oktatási szakértő