Igék ragozása |
Minden nyelvben más szabályok szerint ragozzák, vagy épp nem ragozzák az igéket. A magyar nyelvnek ez egy sajátossága, hogy a ragozott ige magában foglalja, hogy ki végzi az adott cselekvést, létezést. Például, mi nem úgy mondjuk, mint az angol nyelvben, hogy “én csinál”, hanem “csinálok”. Emellett a mi igénk másként ragozva arra is tehet utalást, hogy valamit konkrétan létrehozunk a cselekvés eredményeképpen. Például, nem mindegy, hogy csak úgy általában “csinálok” valamit, vagy “csinálom” azt az adott dolgot, amiről épp szó lesz. Nem beszélve arról, hogy az is kiderül a ragozott formából, hogy mikor történik mindez. Ez már az igeidők témája. De ne szaladjunk előre ennyire! Most az alábbiakban az alanyi és tárgyas ragozás közötti különbségről beszélünk. Mielőtt belevágsz, érdemes a szófajokkal, valamint a mondatrészekkel foglalkozó összefoglalónkat is áttanulmányoznod, hogy biztosan megértsd ezt a fejezetet. |
No de lássuk is, hogyan alakul az igék ragozása a magyar nyelvben! |
Az igéket kétféleképpen tudjuk ragozni. Az egyik módja az alanyi ragozás, a másik pedig a tárgyas ragozás. Az alanyi ragozást másképpen általános ragozásnak, a tárgyas ragozást pedig határozott ragozásnak is nevezzük. Most ismerjük meg a különféle ragozásokat részletesebben! Alanyi (általános) ragozás: Az alanyi ragozás azt jelenti, hogy az igéhez olyan ragot teszünk, ami az alany számát és személyét fejezi ki. Például: Én olvasok. Az olvasok szóban a –k rag az, amelyik kifejezi az alany számát és személyét, ebben az esetben azt, hogy a cselekést egyes számú és első személyű alany végzi, vagyis én. Ha azt akarjuk kifejezni, hogy más végzi a cselekvést, akkor ezt többféleképpen is megtehetjük. Nézzük meg ezt egy táblázatban!
Tárgyas (határozott) ragozás: Ha egy ige tárgyasan van ragozva, az azt jelenti, hogy a rag megjelöli az alany számát és személyét, valamit egy határozott tárgyra is utalást tesz. Például: Én írom. Az írom szóban az –m rag kifejezi azt, hogy egyes számú és első személyű az alany, valamint arra is utal, hogy valamit olvasok. Tehát utalást tesz egy tárgyra. Például: Én írom. (a könyvet) Most nézzük meg egy táblázatban, hogy hogyan ragozzuk a többi személyes névmást tárgyasan!
|
Ha szeretnéd a nyelvtan egészét megismerni, az "A magyar nyelvtan alapjai" oktatóanyagunkban átfogóan megtalálsz minden elméletet, amit a magyar nyelvről tudni érdemes, és minden témakörhöz külön gyakorlatsort találsz benne. |
|
|
Ha szeretnéd, hogy mindig kéznél legyen, bármilyen nyelvtani kérdés merül fel, ide kattintva meg is rendelheted! |
"Hétköznapi dolgozó anyukaként sokszor nincs már este energiám arra, hogy részletesen elmagyarázzam a nyelvtani szabályokat és gyakoroltassam a helyesírást. Nem beszélve arról, egy csomó dologra már nem is emlékszem. Pláne nem pont úgy, ahogy manapság tanítják. A nyelvtani gyakorló olyan, mintha egy kis házitanítónk lenne, aki türelmesen elmagyarázza a szabályokat és mindent be is gyakoroltat. Olyan jól sikerült beépíteni a tanulásba időnként egy-egy félórás "számítógépezést", hogy idén a nyelvtan versenyen is elindult a kisfiam. És nemcsak ez segít bennünket a Tantaki anyagaiból, hanem matekot és az angolt is folyamatosan használjuk :)" Dr. Tóth-Berényi Rita |
"Nekünk is vannak tanulási problémáink. A gyermekem enyhén diszlexiás és diszgráfiás. Az az alapvető gond, hogy a tanár nem magyarázza el a gyereknek többször is azt, amit nem ért, mert úgymond haladni kell a tananyaggal. Ezért év végén meg is buktatták nyelvtanból, de a program segítségével a pótvizsgán négyest és ötöst kapott. Kérdem akkor, hol itt a gond? Ez a program és a nyári tanulása eredményezte azt, hogy egy négyest és egy ötöst kapott a pótvizsgán. Az én gyerekem, lehet, hogy kivételes, de ha le is ül a gép elé, akkor is csak 5 percig ül ott, akármilyen játékról van szó. De ez a program nagyon tetszik neki, az ő nyelvén szól, elmondja, hogy csináld meg, a végén pedig megdicséri. A gyerek nem azt mondja, hogy tanul, hanem hogy játszik. A programot, a gyerek többször is meghallgathatja. Ilyen nincsen az iskolában. Ha csak feleannyi szív és lélek lenne egy órai oktatásban, mint ebben az anyagban, akkor nem lennének ilyen nagy problémák a gyerekeknél, hiszen az oktatás nem teszi lehetővé, hogy többször gyakoroljanak valamit, mert folyton sietni kell a tanmenetben." Suhajda Annamária szülő |
Kapcsolódó termékek |