Amikor számítógépes oktatórogramot, tanulást segítő játékokat keresünk, az alábbi öt szempontot mindenképp vizsgáljuk meg.
a) Ingyenes vagy fizetős?
Ha a gyermek önállóan szörfözik a neten, biztos lehetsz benne, hogy talál magának ingyenes játékokat. A kérdés az, hogy milyen jellegű és minőségű játékokra bukkan. Rengeteg logikai, számítógép-használatot fejlesztő, ügyességi játék elérhető már, és ezekkel nincs is gond.
Ha azonban a cél az, hogy ezen felül egy konkrét tantárgyban mélyülne el a gyermek, vagy egy problémás témakör kibogozásához kellene segítség, akkor ne hagyd magára, keressetek együtt olyan lehetőséget, ami élvezetes a számára, szívesen foglalkozik vele, és mégis eléri vele a célját.
Természetesen minél specifikusabb témát kerestek (pl. törtek, szöveges feladatok gyakorlása, j-ly-s szavak, szófajok, kémiai oldatok töménysége, stb), annál nagyobb az esélye, hogy fizetős szolgáltatásra bukkantok.
Ugyanakkor nem minden fizetős program éri meg az árát. Tehát soha ne azt nézd, hogy ingyenes, vagy fizetős-e. Mindkét esetben találhatsz jót is, rosszat is. Az legyen a szempont, hogy minőségében hozzásegít-e ahhoz a célhoz, vagy probléma megoldásához, amit épp kitűztetek.
b) Melyik az olcsóbb? A korlátlan hozzáférés vagy előfizetés?
Ha már fizetünk egy oktatóprogramért, amivel meg vagyunk elégedve, fontos szempont, hogy vásárlás után a szolgáltatás korlátlanul a miénk lesz, vagy folyamatosan kell fizetnünk érte?
Az előfizetős lehetőségek akkor lehetnek kifizetődőek, ha a gyakorlásra, tanulásra egy rövid ideig lesz szükségünk, és pár hét vagy hónap után könnyen felmondható az előfizetés. A legtöbb előfizetés azonban legalább fél évre, de inkább egy vagy több évre szól.
Az egyösszegű termékek ezzel szemben lehet, hogy egyszeri kiadásként jobban megterhelik a pénztárcánkat, de ha egész évben segítségére van a gyermeknek, sőt több gyermek esetén a kisebb később meg is örökli, akkor rengeteg pénzt megspórolhatunk. Ráadásul ha valóban jó oktatóanyagról van szó, a magán/különórákat is teljesen ki is válthatja, ami szintén hatalmas költségmegtakarítást jelent.
Nézzünk egy konkrét példát!
Tegyük fel, hogy egy harmadikos matematika anyagrészt szeretnétek jól begyakorolni. Így előfizettek egy oktatóprogramra, ami havonta 9.000 Ft-ba kerül. Mivel elég jó az oktatóprogram, sikerül felzárkózni a segítségével a tananyagból 1 hónap alatt. Úgy dönthetsz, hogy felmondod az előfizetést, kötelezettségmentesen.
Viszont a 9000 Ft-ért járó egész éves tananyagnak csupán a töredékére jutott idő. Ezért lehet, hogy úgy döntesz, folytatod az előfizetést, hogy gyermeked kiaknázhassa a benne rejlő lehetőségeket. Így több hónapig még tartod a tempót, fél év alatt már 45.000 Ft-ot költöttél a programra. Ez még így is olcsóbb, mint a magántanár, de hasonlítsuk össze olyan oktatóprogramokkal, amelyek nem előfizetést, hanem korlátlan hozzáférést biztosítanak.
Megveszed az oktatóprogramot mondjuk 20.000 Ft-ért, ami az egész elsős matek anyagát tartalmazza, és a vásárlástól kezdve korlátlanul a tiéd. Ez egyszeri kiadásként sokkal megterhelőbb, viszont alig több mint 2 hónap után meg is térült az ára az előfizetős megoldáshoz képest. Sőt, ne felejtsük el, hogy különösen a matematika, nyelvtan tantárgyaknál évekkel később is szükség lehet korábbi tananyagok átismétlésére. Ha pedig több gyermek is van a családban, a kisebb is megörökölheti a programot, így tényleg jó befektetés.
c) Tanít vagy szórakoztat?
Ha a cél az, hogy a gyermek tanulását segítsük, akkor érdemes kifejezetten ebben az irányban specializált oktatóanyagokat, játékokat keresni. Például ha a gyermeknek gondja van a szöveges feladatokkal, vagy a kétismeretlenes egyenletekkel, hiába játszik órákat a Candy Crash-el, vagy a Minecraft-tal, a probléma nem fog megoldódni.
Ahogyan azt már kielemeztük az első három pontban, szórakozásra megannyi más lehetőségünk is van, ami nem feltétlen kerül pénzbe.
Inkább arra szánjunk pénzt, ami kifejezetten hozzájárul a gyermek fejlődéséhez.
Azonban ne mondjunk le arról, hogy az általunk választott oktatóprogram szórakoztató is legyen. Hiszen a tanulás játékosan a leghatékonyabb, mert fenntartja az érdeklődését, jutalmazza, így sikerélményt nyújt a gyermek számára. A sok esetben száraz iskolai tananyagok mellett erre kifejezetten nagy szükség van ahhoz, hogy a gyermek érdeklődési köre kellően széles maradhasson.
d) Van-e elég lehetőség a gyakorlásra?
Több weboldal, vagy oktatóanyag kínál különböző témában gyakorlási lehetőséget, mégis 2-3 típusfeladatnál több nem áll rendelkezésre. Ez nem mindig elég ahhoz, hogy rögzüljön egy anyagrész, vagy hogy kialakuljon egy magabiztosság a gyerekben az adott feladat típus kapcsán. Válasszunk olyan oktatóprogramot, ahol több tucat, de akár több száz, vagy főleg a matematikánál akár ezer feladat is rendelkezésre áll, amiből válogathattok.
e) Kaptafa játékok vagy széleskörű igazodás az előírt tananyaghoz
Főleg az ingyenesen elérhető gyakorló oldalakra igaz, hogy csupán néhány tipikusan előforduló témában kínál feladatokat, gyakorlási lehetőséget. Vagy ha a játék-alkalmazások világát nézzük, könnyen elmehetünk egy túlságosan egysíkú, egyfajta logikát követő játékos feladatok irányába. Ha a gyermekkel megállapodunk, hogy hetente 5-10 órát foglalkozhat számítógépes játékokkal, akkor érdemes figyelni arra, hogy ne csak egy féle kaptafa játékkal üsse el az időt, hanem változatosak legyenek az őt érő ingerek, különböző képességeket kelljen elővennie és csiszolnia közben. Ha olyan oktatóprogramot találunk, ahol ez a változatosság megvan, és ami kellően leköti a gyermek figyelmét, akkor azért még pénzt is hasznos kiadni.
f) Minél több érzékszerv használata
"A jó tanítás interaktív, egyénileg vonja be a gyereket a folyamatba, s minden érzékre hat, vagyis megfelel a gyerek személyiségének."
Malcolm Gladwell
Mivel eredendően, egészen kicsi korunktól fogva az érzékszerveink segítségével tanulunk meg mindent a világról, ez nem változik meg attól, hogy iskolásak leszünk. A különböző érzékszervek használata a tanítás során ezért elengedhetetlen. Ezért is fontos, hogy vigyük ki a gyermeket a természetbe sétálni, játszani, fogja meg a kezével, azonosítsa be a hangokat, szagolja meg az illatokat, és figyelje meg a szemével.
Minél több érzékszervünk van használatban, annál könnyebben, gyorsabban rögzülnek az információk.
Az internet két dimenziós ugyan és szagtalan, viszont a látás és hallás érzékszervekre, valamint a cselekvésre ösztönző ingerekre igenis tud hatni. Ha keresünk online lehetőségeket, válasszunk olyanokat, amelyek nem csak írott szöveget tartalmaznak, hanem ábrákat, képeket, videókat is, hangalámondással segítik a szövegértést, illetve játékos feladatokon keresztül konkrét cselekvésre, gyakorlásra buzdítja a gyermeket.